نوروز یکی از رسوم باستانی و جزو آداب و رسوم ایران است در شهرهای ایران و برخی از کشورهای آسیای مرکزی آن را برگزار می‎کنند. در واقع جشن نوروز را باید یکی از معدود رسوم باقیمانده از ایران باستان دانست.اگرچه پایه اولیه این جشن یک چیز است اما هر شهر آن را متفاوت و بر اساس رسوم خود برگزار می‎کند. تیم پارس توریسم در این مطلب به معرفی انواع آداب و رسوم ایرانی مربوط به نوروز که در ۵ شهر مختلف وجود دارد پرداخته است که دیدن و دانستن درباره آنها به مناسبت نوروز ۹۸ خالی از لطف نیست.  با ما همراه باشید.

خراسان جنوبی

مردم خراسان جنوبی رسمی به نام شام نوروزی دارند که در آن خانواده‎ای که تازه یک عروس عقد کرده است به مناسبت مبارکی سال نو باید برای عروس هدایایی مانند لباس، کیف و کفش و مواد خوراکی مانند برنج و گوشت ببرند. خانواده عروس با این موادغذایی که خانواده داماد آورده‎اند شام یا نهار تهیه می‎کنند و خانواده داماد را دعوت خواهد کرد.

لرستان

رسم جالب مردم لرستان برای نوروز آیین ه سوار است. این آیین به یک روایت قدیمی برمی‎گردد. آنها سختی و مرگ و میر زمستان را به پیرزنی به‎نام ننه پیره نسبت می‎دهند. در این آیین مردی بدون ریش را که او را ننه پیره می‎نامند؛ در شهر می‎آوردند و از او سواری می‎گیرند. این نمایش نماد آن است که زمستان در حال تمام شدن است و ننه پیره نمی‎تواند کاری از پیش ببرد.

سیستان و بلوچستان

یک سنت قدیمی سیستانی در سیستان و بلوچستان رایج است که براساس آن در سپیده دم تحویل سال مردم تمام ظرف‎های سفالی را که از آن یکسال استفاده کرده‎اند؛ را می‎شکنند. این کار از آن جهت مقدس بود که مردم اعتقاد داشتند؛ درصورتی که ظرف‎ها را نشکنند؛ روح‎های شیطانی در این ظرف‌‎ها می‎مانند و باعث ناخوشی و بدشانسی خانواده می‎شوند.

گیلان

یک رسم شاد، همراه با آواز و حرکات ریتمیک در گیلان وجود دارد که آن را قبل از سال تحویل انجام می‎دهند نام این رسم عروس گوله است. این نمایش را ۳نفر به نام‎های  غول، پیربابو و نازخانم اجرا می‎کنند. این ۳نفر به خانه‎های مردم سر زده و در حین اجرای نمایش و تبریک سال نو از مردم هدایایی دریافت می‎کنند.

آذربایجان شرقی

در آذربایجان شرقی یکی از رسوم نوروز به این صورت است که مردم در صبح آخرین چهارشنبه سال کنار آب می‎روند و از روی آن می‎پرند. آنها در این روز این شهر مخصوص را نیز همگام پریدن از روی آب می‎خوانند:

آتیل ماتیل چرشنبه (عاطل و باطل شود چهارشنبه)
بختیم آچیل چرشنبه (بختم باز شود چهارشنبه)

در آذربایجان شرقی همچنین یک رسم جالب دیگر وجود دارد. پسران جوانان یک شال برمی‎دارند و از سوراخ بالای بام داخل خانه‎ها می‎اندازند. افراد داخل خانه در این شال‎ها آجیل و میوه می‎ریزند. اگر پسر دل در گروی دختر آن خانواده داشته باشد. شال را بالا نمی‎کشد و اگر آن خانواده به آن وصلت راضی باشند نشانی به شال می‎بندند.

منبع


سالیان سفر مردم ,رسوم ,نوروز ,خانواده ,می‎کنند ,آذربایجان ,آذربایجان شرقی ,وجود دارد ,رسوم نوروز ,خانواده داماد ,خراسان جنوبی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

همینه که هست درهم برهم زیرنویس Download The Lastest Music Albums شو تی وی - جدیدترین سریال های کره ای با زیرنویس چسپیده دانلود فایل های کمیاب هومان دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد.